Upravljanje stresom na poslu - ključne smjernice ISO 45003
Stres i psihosocijalni rizici su među vodećim razlozima izostanka s posla, a svakim danom zahtjevi za mentalno zdravlje i sigurnost postaju izraženiji.
Kako bi dala svoj doprinos u borbi za očuvanje mentalnog zdravlja i prevenciju stresa na radnome mjestu, Međunarodna organizacija za standardizaciju (ISO) je 2021. godine izradila novi standard, odnosno smjernice poznate kao ISO 45003, a koja je usmjerena na upravljanje psihosocijalnim rizicima i psihološkim zdravljem i sigurnošću na radu.
Psihosocijalni rizici su svakodnevna pojava na radnome mjestu, ali i svakodnevnom životu. Oni uključuju strukturu posla, društvene čimbenike, radnu okolinu i posebno opasne radne zadatke.
ISO 45003 je prva globalna norma usmjerena na to kako radno okruženje i priroda posla utječu na mentalno zdravlje zaposlenika. Poslodavcima daje praktične i konkretne savjete i plan za pronalaženje i rješavanje psihosocijalnih rizika s kojima se njihovi zaposlenici susreću.
ISO 45003 su smjernice koje se savršeno dopunjuju s ISO 45001 standardom za sustav upravljanja zdravljem i sigurnošću na radu. Također, sadrži mnogo korisnih informacija i savjeta za tvrtke koje tek trebaju certificirati ISO 45001.
Kako bi se suočila s psihosocijalnim rizicima na radnom mjestu, organizacija, prije svega, treba napraviti procjenu psihosocijalnih rizika, a onda donijeti i učinkoviti akcijski plan.
Potrebno je razmotriti vanjske i unutarnje utjecaje na zdravlje zaposlenika i odrediti kako strukturirati rad da poboljša njihovo zdravlje.
Interna pitanja uključuju funkcioniranje organizacije, način na koji ljudi rade, dostupnost resursa i radno okruženje.
Vanjsko okruženje je nešto što je izvan kontrole organizacije, ali ima utjecaj na organizaciju. Na primjer, zahtjevi kupaca ili promjene u gospodarstvu koje utječu na poslovanje.
Prilikom planiranja mjera za psihosocijalne rizike, organizacija bi trebala razmotriti potrebe i očekivanja svojih zaposlenika, a to može uključivati:
- Informacije i podrška
- Financijska sigurnost
- Socijalna interakcija i podrška
- Priznanje i nagrada za trud
- Jednake prilike za osobni razvoj i rast
- Jednak tretman i mogućnosti
Stres vezan uz posao uzrokuje kardiovaskularne bolesti, tjeskobu, depresiju, poremećaje spavanja itd. Također, povećava rizike zlouporabe lijekova i alkohola ili stvaranje nezdravih navika poput nezdrave prehrane.
Slijedeći ISO 45003, organizacija pomaže svojim zaposlenicima u prevenciji stresa i psihosocijalnih rizika te na taj način promiče pozitivno mentalno zdravlje na poslu. Primjena smjernica rezultirati će zadovoljstvom zaposlenika i povećanjem produktivnosti. Poslodavac može biti siguran da čini sve što može kako bi se brinuo o fizičkom i mentalnom zdravlju svojih radnika.
Provedba dobre zdravstvene i sigurnosne politike krucijalnog je značaja za tvrtku. Stres i psihosocijalni rizici značajno utječu na produktivnost radne snage, naglašavajući važnost upravljanja tim izazovima za dobrobit zaposlenika. Osim što će smanjiti troškove nastale zbog izostanka s posla, povećati će i zadovoljstvo radnika, a samim time potiče pozitivno radno okruženje i dugoročnu produktivnost. Certifikacijom ISO 45001 i primjenom ISO 45003 standarda na dobrome ste putu da to postignete!